Ford Focus (2011 - 2018)
Stuurmanskunst
Ga er maar aan staan. De Ford Focus is de best sturende auto in z'n klasse en juist die auto is nu geheel vernieuwd. Om die uitdaging aan te gaan, heeft Ford voor een ongebruikelijke aanpak gekozen. De nieuwe Focus is ontwikkeld door een team met leden uit alle windstreken van de wereld. Daarmee moet de auto zo'n breed publiek aanspreken, dat de Focus in één en dezelfde vorm over de hele wereld kan worden verkocht. Is de Focus daarmee de kenmerkende scherpte verloren of juist nog aantrekkelijker geworden?
De nieuwe Ford Focus (2011) is de best sturende auto in zijn klasse. Daarnaast biedt de Focus veel (veiligheids)techniek uit een hogere klasse. Relatief zuinig. Onwennige vormgeving en ergonomie.
Plus
- uitstekende wegligging
- moderne techniek
- sterke, zuinige motoren
Min
- automaat voelt bestuurder niet goed aan
- achterste hoofdsteunen niet hoog genoeg
- onevenwichtige vormgeving
Conclusie
Ford heeft de nieuwe Focus zo ontworpen dat deze in de hele wereld in dezelfde versie kan worden verkocht. Daarmee moeten de kosten worden verlaagd, om vervolgens moderne techniek binnen het bereik van een grotere groep kopers te kunnen brengen. Die opzet is grotendeels geslaagd. Het enige minpunt is de vormgeving, die merkbaar een compromis is om aan iedere smaak te voldoen. Het dashboard is een ergonomisch zoekplaatje, maar na enige dagen rijden is de bestuurder daar aan gewend.
De belangrijkste doelen zijn zonder enige twijfel bereikt. Zo biedt de Focus techniek die tot nu toe alleen was voorbehouden aan auto's uit een hogere klasse. Het dagelijks leven met de Focus is daarmee niet alleen aangenamer, maar vooral veiliger. Alhoewel minder zichtbaar, is ook de techniek onder de motorkap modern. De Focus is zuinig, zonder afbreuk te doen aan de prestaties. Wat is gebleven zijn de uitstekende rijeigenschappen, waarmee de Focus de best sturende auto in z'n segment blijft.
De nieuwe richting die Ford met de Focus is ingeslagen is daarom in alle opzichten een succes, en dat is letterlijk en figuurlijk een fraai stukje stuurmanskunst.
Ford Focus 69 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
96.896 km - 2020 € 23.440,- incl. BTW
25.691 km - 2021 € 23.940,-
286.768 km - 2007 € 1.299,-
205.330 km - 2004 € 1.199,-
109.234 km - 2017 € 10.950,-
51.744 km - 2020 € 19.940,- incl. BTW
173.227 km - 2009 € 7.950,-
91.788 km - 2020 € 22.940,- incl. BTW
166.404 km - 2010 € 4.450,-
123.824 km - 2018 € 12.450,- excl. BTW
119.167 km - 2015 € 20.650,-
26.447 km - 2023 € 33.940,- incl. BTW
50.662 km - 2020 € 19.940,-
242.488 km - 2007 € 1.999,-
162.271 km - 2000 € 2.450,-
74.080 km - 2019 € 14.995,- incl. BTW
95.672 km - 2019 € 17.940,- incl. BTW
311.633 km - 2011 € 3.750,-
159.881 km - 2010 € 29.950,- incl. BTW
133.113 km - 2019 € 16.900,- incl. BTW
60.084 km - 2019 € 24.250,-
72.948 km - 2019 € 21.940,- incl. BTW
74.348 km - 2017 € 35.250,-
218.299 km - 2010 € 2.850,-
149.423 km - 2014 € 6.450,-